Skip to main content

Vállalkozásod növekedése: nyolcadik jó hír

Szerző: 2021. október 14.Érzelmi intelligencia, Vezetés

Minden viselkedés mögött egy pozitív szándék van

Minden bántó, káros, vagy értelmetlen viselkedés mögött is ott van egy pozitív szándék.

Önmagad egészségét veszélyeztetve rengeteget dolgozol – azért, hogy munkát tudj adni a munkatársaidnak. Hallgatsz, mert nem akarod „megbántani” a munkatársadat. Kiabálsz azért, hogy figyelmet kapj.

Ilyen esetekben fontos elkülöníteni a bántó vagy káros viselkedést a mögöttes pozitív szándéktól. A lényeg, hogy a pozitív szándék teljesülhessen:

valódi megoldást hozó,

előre mutató,

építő jellegű,

mindenki számára elfogadható viselkedéssel.

Célkitűzési workshop a munkatársaiddal

Vannak, akik lelkesek a kitűzött cél hallatán. Mások úgy tűnik számodra, hogy kerékkötői a folyamatnak. Mintha nem akarnák vállalni a célt, mintha nem lelkesednének ért. Sőt, állandóan az akadályokon és a kockázatokon „lovagolnak”.

Tudd,  hogy ők nem azért csinálják ezt, mert nem akarják a célt. Róluk azt kell tudni, hogy ők a probléma megoldó emberek táborát gyarapítják, akik először a problémákat és a kockázatokat látják meg, és ezeket is mondják ki először. Az ő agyuk rögtön a válaszokat keresik arra a kérdésre, hogy hogyan tudnánk ezt a célt biztosan elérni? A kérdéseiket pont azért teszik fel, hogy a célt nagy valószínűséggel el tudjátok érni!

Akik egyből lelkesek, ők máris elindulnának a cél felé. Ők a célmegvalósítók. Az ő előnyük, hogy egyből lelkesek tudnak lenni, és nagy lendülettel tudnak haladni. Mindig tesznek lépéseket a cél felé. Nem esnek az analízis paralízis hibájába. Az ő gondolkodásuk hátránya, hogy kevesebb figyelmet adnak a lehetséges kockázatoknak. Velük könnyebben fordulhat elő, hogy belefutnak egy problémába, ami miatt nem tudnak tovább haladni.

Vezetőként tudd, hogy mindkét féle gondolkodásra szükséged van a csapatodban. Arra is, amelyik elsődlegesen a közelítő, célirányos motivációra épít: „Gyerünk, ne tököljünk, fogjunk hozzá, haladjunk!” És a másikra is, amelyik elsődlegesen az elkerülő, megelőző motivációra épít. Ennek az az ismérve, hogy előre tudni akarja, hogy a folyamatban hol futhat lyukra. Előre tudni akarja, hol és milyen módon történhetnek olyan dolgok, amik miatt a célt esetleg soha nem fogja elérni.  Ő biztosra akar menni, hogy a célt eléritek.

Más példa: mikromenedzselés

A munkatársaid munkájának minden apró részletébe beleütöd az orrodat. Mindent tudni akarsz, mindenre rákérdezel. Kis horderejű döntéseket sem akarsz rájuk bízni. Ha ezt csinálod, akkor tudd: nagyon idegesítő tud lenni. Természetesen e mögött is ott a pozitív szándékod: azért csinálod, mert biztosra akarsz menni, hogy a dolgok jó irányba haladnak. Ezért nagyon sok mindent kontrollálni akarsz.

Ezt csinálhatod azért, mert nem látod tisztán, hogy a munkatársad igenis kompetens a feladat elvégzésére. Vagy azért, mert belső bizonytalanság gyötör, és ezt rávetíted a munkatársadra. De a szándékod mindenképpen pozitív.

Vezető és munkatárs kapcsolata

Sokszor van olyan, hogy a munkatársak nem őszinték a vezetőjükkel szemben. Azt mondják neki, amivel ők elkerülik maguk számára a bajt, vagy azt, amit feltételeznek, hogy a vezetőjük hallani akar. Ezért a vezető nem ismeri meg a teljes valóságot, így nem tudja meghozni a leghelyesebb döntést.

Mi az igazi szándéka egy ilyen munkatársnak? Az, hogy biztonságban érezze magát. Ezért minden vezetőnek feladata olyan viszonyulást kiépíteni a munkatársaival szemben, amellyel a munkatársak a legkellemetlenebb hírt is nyíltan el merik mondani a vezetőnek, mert tudják, hogy a vezető őket akkor is megvédi.

A munkatársak teljesítményéhez nagyon fontos, hogy ők érezzék, hogy a vezetőjük egyrészt elvárja a teljesítményt, másrészt tartja is értük a hátát.

Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a vezető nem fog lépéseket tenni a hibás döntések jövőbeni elkerülése érdekében. Azt sem, hogy extrém esetben sem fog elbocsátani egy munkatársat, ha ez a döntés megalapozott.

De az alap az kell legyen, hogy a vezető mellett minden munkatárs érezze magát biztonságban. Másképp nehéz lesz jól teljesítenie.

Egy ember egy adott pillanatban úgy cselekszik, ahogy ő a legjobban cselekedni tud. Bármit is csinálunk vagy döntünk egy adott pillanatban, az a legjobb, amit csinálni vagy dönteni tudunk – abban a pillanatban, abban a helyzetben.

A változáshoz vezető kulcs az a felismerés, hogy nem csak a jelenlegi – káros, téves, hibás,  nem célravezető – viselkedéssel tudod megvalósítani az eredeti, pozitív szándékodat. A megoldás, hogy találj egy

egészséges,

produktív,

valódi megoldást hozó, és

minden érintett  által elfogadható

viselkedést annak érdekében, hogy az eredeti szándékodat megvalósítsd.

Tetszett? Oszd meg a megfelelő gombra kattintva!

Hozzászólások

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .