fbpx Skip to main content

Vállalkozói bőségszemlélet 6: EGYEDISÉG

Szerző: 2023. július 16.Egyéb

Figyeld meg, és gondolkodj el azon, hogy a vállalkozói sikerhez hogyan járul hozzá az egyediség.

Gondolkozz el azon, hogy számodra milyen élmény és mekkora értéket képvisel egy általános, “tömegtermelt” terméket használni, szemben egy olyannak a használata, amit maximálisan a te igényeid szerint fejlesztettek és gyártottak.

Stratégia

Nem az a kihívás, hogy vállalkozásod a legnagyobb legyen. Nem is az, hogy a leggyorsabb. Nem is az, hogy a leg…valamilyenebb.

Hanem az, hogy vállalkozásod határozottan megkülönböztethető legyen a versenytársaktól.

Más szóval az, hogy egyedi legyen.

Ez a stratégia lényege.

Úgy érdemes kiválasztanod a célpiacodat, és a nekik kínált megoldásokat, hogy abban – amennyire csak lehet – egyedi lehess.

Utánzás, klón – nem versenyelőny.

Egyediség – versenyelőny.

Nem kell mindenben egyedinek lenni. Bőven elég egyedinek lenni egy valamiben, amit a célpiacod nagyra értékel, és sehol máshol nem kapja meg.

Az egyediség az tulajdonképpen egy adott jellemzőre értett monopolhelyzet.

Úgy kell érteni, hogy amikor vállalkozásod a piacon egyedüliként kínál valamit – terméket, minőséget, ügyfélszolgálatot stb., vagy ezeknek akár csak egy jellemzőjét – , amit a piac nagyra értékel, és amiről a piac tudja, hogy azt csak nálad kaphatja meg, na az az igazi versenyelőny.

Ezzel szemben az iskolarendszer mire tanít? Arra, hogy ne lógj ki a sorból. Arra, hogy legyél szürke egér. Arra, hogy te is legyél “tömegtermék”. Figyeld meg, mennyire bennünk van ez a “kényszer”, hogy legyünk olyanok mint a többiek. Nehogy kitűnjünk valamiben!

Aki vállalkozóként ezt követi, az megmarad “egynek a sok közül”, és gyilkos árversenyre kényszerül.

Csakhogy senki nem erre született! Pont arra születtünk, és arra is van szükség, hogy kitűnjünk.

Miben van a legjobb esélyünk kitűnni? Abban, amiben a legerősebbek vagyunk.

Természetesen nem arról van szó, hogy vállalkozásod mindenben radikálisan egyedi és új dolgokat mutasson fel. De minél több a piac által értékelt egyedi tényező a vállalkozásodban, annál erősebb a versenyhelyzeted.

Az is rendben van, ha másolsz. Na, nem jogtalanul. Lopni nem ér!

De mintákat, koncepciókat, folyamatokat, eljárásokat – gyakran más iparágakból -, átvehetsz másoktól. (Feltéve, hogy nincsenek levédve.)

Lehet, hogy egy más iparágból ellesett módszerrel leszel egyedi a saját iparágadban.

Cégvezetőként a lényeg, hogy legyél nagyon nyitott az újdonságokra, hogy a többiek előtt kiaknázhasd a lehetőségeket arra, hogy újabb egyediséget alkoss a vállalkozásodban.

Apropó: mesterséges intelligencia (ChatGPT és társai). Az írás pillanatában (2023.július) már nagyon terjed, én is tanul(gat)om. Te hol tartasz az alkalmazásával? Milyen területeken alkalmazod? Írd meg itt lent, a hozzászólásokban!

Vállalkozásod egyedisége és a te egyediséged

Az oktatási rendszer arra programozott minket, hogy egy meglévő rendszer kis fogaskereke legyünk. Minél inkább el tudtál távolodni ettől a gondolattól, annál könnyebb valamiben egyedinek lenned.

Az, hogy “meglévő rendszer” azt feltételezi, hogy vannak előre kitaposott ösvények. Amikor egy ilyen ösvényen indulsz el, könnyű haladnod, mert az ösvény már ki van taposva. Viszont már sokan lehetnek előtted, így nagyon egyedinek senki sem fog tartani.

Ha egyedi szeretnél lenni – valamiben, bármiben! -, akkor be kell (néha) vállalnod azt is, hogy nem kitaposott ösvényen indulsz el, hanem elkezdesz magadnak kitaposni egy ösvényt a bozótban. Ennek persze ára is van: lassan fogsz haladni, több (utólag fölöslegesnek bizonyult) kanyart fogsz tenni, nem is látod biztosan, hogy merre haladsz, és bár lehet nálad bozótvágó kés, a sok inda lábadon és karodon össze fog karcolni. És amikor elkezd derengeni valamilyen “siker”, amit meglovagolsz és amit elkezdesz kamatoztatni, a hasznod sokszoros lesz.

Az egyediség vezetői tulajdonság. Mindig másokat utánozva nem leszel sem vezető, sem egyedi.

Vállalkozásod még nagyobb sikeréhez elengedhetetlen, hogy észrevedd: egyedinek születtél.

A te személyes egyediséged a legfontosabb forrása annak, hogy vállalkozásodban is minél több egyedi tényezőt tudj létrehozni.

„A legkeményebb csata, amit ezen a világon meg kell vívnod – és ezt a csatát soha ne add fel – az, hogy önmagad, a valódi, teljes önmagad maradhass egy olyan világban, amelyik éjjel-nappal azon van, hogy belőled valaki mást faragjon.”

E. E. Cummings

Tetszett? Oszd meg a megfelelő gombra kattintva!

Hozzászólások

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .