fbpx Skip to main content

Vállalkozói bőségszemlélet 3: ADNI

Szerző: 2023. július 10.Egyéb

Figyeld meg, és gondolkodj el azon, hogy a bőség (pénz) megteremtéséhez adni kell.

Nincs csere és áramlás anélkül, hogy előbb adnál.

Mit jelent az, hogy adni?

“Semmi nem történik, amíg valami mozgásba nem lendül.” – Albert Einstein

Adni azt jelenti, hogy megnyilvánítani valamit önmagadból. Kimondani. Elindítani. Mozgásba hozni. Felépíteni. Megalkotni. Létrehozni.

Adni azt jelenti, hogy “összekötöd” a nem anyagi világot (a forrást, a végtelen intelligenciát, a gondolatok és az érzések világát stb.) a fizikai, anyagi világgal. Létrehozod az anyagi világban azt, ami megjelenik előbb a nem anyagi világban.

Az adás része egy folyamatnak. Vagy, ha úgy tetszik, maga a folyamat:

Műszaki emberek számtalanszor látták már ezt a modellt. Ilyen az ember alkotó, teremtő képességének modellje is.

Érzékelsz – látsz, hallasz, tapasztalsz – valamit a körötted levő világból. Ez a bemenet. Mindezzel kezdesz valamit – ez a folyamat. A folyamatból lesz az eredmény – ez a kimenet. Te vagy a folyamat közepén, az áramlás középpontjában. Cselekvéssel, megnyilvánulásokkal valamit mindig létrehozol. Amit létrehozol, az a kimenet. A kimenet az, amit a külvilágnak adsz.

Amikor nem tudod mit tegyél, olyankor arra vársz, hogy odakint (a külvilágban) történjen valami, amire te majd reagálhatsz. Ilyenkor kapni szeretnél. Talán engedélyt. Talán ötletet. Talán bátorságot. Ha történik valami, akkor reagálsz – arra, ami odakint történt. Ilyenkor a külső – anyagi – világ történéseire alapozod azt, hogy mit teszel. A külvilág irányít téged.

Természetesen ennek is van jelentősége. De sokkal nagyobb jelentőségű az az adás, amikor elkezded megnyilvánítani az anyagi világban azt, ami benned van. A saját nem anyagi világodban. Azt, ami felbukkan benned mint ötlet, mint inspiráció, amikor rá vagy kapcsolódva a forrásra.

Nézd meg ismét a fenti ábrát. A kimenet visszacsatol a bemenetre. Ez a valóság. Elektromos áram is csak egy zárt áramkörben lehet.

Az ábra azt mutatja, hogy ha elindítod a kiáramlást, jönni fog a beáramlás. Erre mérget vehetsz. Ezért kulcsfontosságú, hogy a kimenetnél kezdd. Elsősorban azt figyeld, hogy mit adsz magadból – elsősorban azt, ami a forrásból származik. A legértékesebb ötleteid és meglátásaid is onnan származnak.

Adj, és kapni fogsz – a természetben

Olyan nincs, hogy ha elültetsz egy magot, az ne nőjön ki. Isten adta alapelv, hogy a földbe ültetett mag ki fog csírázni, és teremni fog. Extrém eseteket leszámítva ebben meg lehet bízni. Amit adtál: a mag, amelyet elültettél. Amit kaptál: a növény, amelyik a magból kinőtt, és vele együtt a termése.

Koncz Zsuzsa énekli: „Kertész leszek, fát nevelek…”

Miért fontos számodra is, hogy „fát nevelj”? Azért, mert azt szeretnéd, hogy az a fa bőséggel teremjen hosszú éveken át, és árnyékot nyújtson – nem csak neked, hanem a gyermekeidnek, sőt, unokáidnak is. Akkor is, amikor te már nem vagy közöttük.

Amit adtál: a facsemete, amit elültettél és felneveltél. Amit kaptál: a nagyra nőtt fa, annak árnyékával és termésével. Sőt, mivel ez a fa is tovább fog szaporodni…

A vállalkozásodra is gondolhatsz úgy, mint egy fára, amit te ültetsz.

Adni másoknak

Az alábbi történet forrása a BNI (Business Network International):

Amerikában a  gabonatermesztők  rendszeres  éves  kiállításán  évek  óta mindig ugyanannak a gazdának a kukoricája nyeri el az első díjat. Egy riporter megkérdezi a gazdától, hogy mi a titka a kukoricájának.

– Egyszerű – válaszolja a gazda. – Minden évben adok a kukoricámból a szomszédaimnak is, hogy ők is azt ültessék el.

– Hogyhogy? – csodálkozik a riporter. – Akkor nekik is ugyanolyan kuko- ricájuk  lesz, előbb-utóbb ők fogják elvinni az első díjat, és ön háttérbe kerül.

– Szó sincs róla – mondja a gazda. – Ha ők is ugyanazt a fajtát ültetik, mint én, azzal éppen azt érem el, hogy a szomszéd földekről a szél által az én földemre hordott virágpor pont olyan legyen, mint az enyém. Így az én kukoricám mindig a legtisztább fajta lesz.

Ebből a történetből is látszik, hogy hogyan fog téged segíteni, ha másoknak adsz.

Felmerül a kérdés: hol és mivel korlátozod le önmagadat abban, hogy adj?

Törekedj arra, hogy minél kevesebbet kényszerülj „lefaragni“ a teljes emberi lényedből. Inkább szabadítsd fel magadban a teljes személyiségedet, minden vágyadat és elképzelésedet, és vállalkozásodat a teljes értékteremtő képességed adásán keresztül építsd.

Jó vezető akkor leszel, ha szakmai tudásodat átadod a munkatársaidnak, és nem akkor, ha a tudást magadnál tartod. Amit adtál: a tudásod. Amit kaptál: megfelelő szakmai tudású beosztottak, akik helyetted is el tudják végezni a munkát.

A munkatársaid teljesítményéhez persze ennél többre is szükség van, de a szakmai tudás az a minimum, ami nélkül nem lesznek eredmények.

Hogyan válik valaki jól fizetett szakértővé?

Figyeld meg, hogy a jól fizetett szakértők világszerte előadásokat tartanak, oktatnak, publikálnak, és könyvet írnak. Átadják másoknak a tudásukat.

Adnak.

Amit csak kevesen tudnak: ezt nem azért teszik, mert eleve jól fizetett szakértők voltak. A dolog pont fordítva működik: többek között azzal váltak jól fizetett szakértőkké, hogy miközben a tudásukat egyre bővítették, elkezdtek előadásokat tartani, oktatni, publikálni, és könyvet írtak. Elkezdtek adni, és ez segítette őket ahhoz, hogy jól fizetett szakértővé váljanak.

Vállalkozásodban szinte elkerülhetetlen, hogy valamilyen tudás átadást (edukációt) is végezz: a munkatársaidnak és vevőidnek fontos átadni valamennyit a tudásodból, a  világszemléletedből, ha jól működő vállalkozást akarsz. Ezt megteheted önkéntesként is non-profit szervezetek felé, vagy fiataloknak, akik keresik a sikermintákat. Legyél kertész, és nevelj fákat – átvitt értelemben is. Jutalmad bőséges lesz.

Amit sok vezető elfelejt adni

Jó szülők és jó tanárok fontos eszköze a dicséret és elismerés, hogy táplálják a gyermekek és a diákok önbizalmát. Sajnos, ezt sokan fukar kezekkel mérik, és ennek káros hatása még a felnőtteken is tetten érhető. Amit nem kaptak meg, azt természetesen nem is tudják tovább adni, így aztán sok munkahelyi vezető is elmulaszt elismerést, dicséretet adni.

Pedig az emberek nagyon vágynak az elismerésre. Kutatások kimutatták, hogy a menedzserek szerint a beosztottak motivációját meghatározó  tényezők fontossági sorrendjében az elismerés csak a nyolcadik, viszont a beosztottak szerint az első helyen van!

A fizetésemelés és egyéb anyagi juttatások pénzbe kerülnek. A szóbeli dicséret vagy más jellegű elismerés nem – vagy nagyon kevés pénzbe –, és mégis rendkívül motiváló hatású. Akkor miért fukarkodnak vele?!

Kiáramlás egyenlő beáramlás

Az ábrán látható visszacsatolást fejezi ki a marketing egyik legismertebb törvénye is:

kiáramlás = beáramlás

Minél magasabb a kiáramlásod – ezt kommunikációnak hívjuk -, annál valószínűbb, hogy több potenciális vevő megtalál, így annál valószínűbb, hogy több fizetős ügyfeled lesz. Kommunikálhatsz bárhogyan: e-mailben, social media felületeken, blog bejegyzésekkel stb., a lényeg, hogy kommunikálj bőven a célpiacod felé.

Bármi is történik körülötted a külvilágban, vállalkozóként egyik legfontosabb feladatod a kiáramlásodat – azt, amit adsz – a lehető legmagasabb szinten tartani.

Fogd vissza, korlátozd magad, és csak keveset fogsz elérni vállalkozásoddal.

Add a célpiacodnak a lehető legtöbbet – vállalkozásoddal együtt a teljes emberi nagyságodat –, és ezt nem csupán élvezni fogod, de kiemelkedő anyagi bőség, sok pénz is lesz a jutalmad. Bár valószínű, hogy akkor ez már kevésbé fog érdekelni…

Tetszett? Oszd meg a megfelelő gombra kattintva!

Hozzászólások

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .