Miért fontos a stratégiai gondolkodás?

Szerző: 2017. október 10. Stratégia

Nélküle vállalkozásod gyorsan elvérzik…

1972. december 29-én éjjel az Eastern Airlines 401-es járata 2000 láb magasságban a Miami Nemzetközi Repülőtér felé tartva leszálláshoz készülődik. A repülőgép egy L-1011 TriStar, a sugármeghajtású repülőgépek legújabb generációjának egyik képviselője. A pilótafülkében hárman vannak. Elérkezik a pillanat, amikor ki kell engedni a futóműveket. A pilóta lenyomja a futóműveket kiengedő kart, de a három futóművet (egy orrfutómű, kettő oldalt, a szárnyak alatt) ellenőrző három zöld lámpa közül csak kettő gyúl ki.

A kapitány előveszi a megfelelő ellenőrző listát, hogy megnézze, ilyenkor mi a teendő. Azt olvassa, hogy vissza kell húzni a futóműveket, és meg kell próbálni még egyszer kiengedni őket. Megcsinálja – de a három ellenőrző jelzőlámpa közül változatlanul csak kettő gyúlt ki.

“Kapcsoljunk át robotpilótára, és nézzük meg, a harmadik lámpa miért nem gyúlt ki.” – mondja, és átkapcsol robotpilótára, ami az irányt, és a magasságot is tartja.

Ebben a pillanatban a személyzet céljainak prioritásai (és ezzel együtt az ők fókuszuk) a következők:

  1. sz. Cél: Javítsuk meg a harmadik ellenőrző lámpát, érjük el, hogy az is kigyúljon.

…és aztán…

2. sz. Cél: Húzzuk vissza a futóműveket, és engedjük ki megint.

…és aztán…

3. sz. Cél: Landoljunk biztonságban, relatív időben, majd mindenki megy a dolgára, és boldogan él, amíg meg nem hal.

Vissza a robotpilóta bekapcsolásához.

A személyzet mindhárom tagja azzal van elfoglalva, hogy keresik az ellenőrző lámpa meghibásodásának okát. (1.sz. cél). Kicsit szűk a hely a pilótafülkében, és ki tudja ki hogyan és merre nyúl és mozdul, miközben azon dolgoznak, hogy megtalálják a lámpa meghibásodásának az okát. Mindenesetre egyikük véletlenül meglöki a robotpilóta kapcsolóját.  A technológiának az akkori fejlettségi szintjén ez azzal jár, hogy a robotpilótának a magasságot tartó funkciója kikapcsol. Körülbelül úgy, mint amikor az autódban a Tempomat be van kapcsolva, és a lábad éppen csak, hogy hozzáér a fékpedálhoz.

A gép lassan, és észrevétlenül ereszkedni kezd. Sötét van, valahol az Everglades mocsarak fölött járnak, és kint a horizont nem látszik. A magasságmérő mutatja ugyan a magasság fokozatos, lassú csökkenését, de a személyzet a futómű jelzőlámpa meghibásodásával van elfoglalva. A gép tovább veszít a magasságból.

Körülbelül 150 láb magasságnál egyikük ránéz a magasságmérőre (ami egyértelműen jelzi a 150 láb magasságot), és hitetlenséggel a hangjában mondja: “Csináltunk valamit a magassággal…ugye még mindig 2000 lábon vagyunk?”

Pár másodperccel később 227 mérföld per órás sebességnél, 18,7 mérföldre a leszállópályától a repülő lezuhant. A katasztrófát a fedélzeten lévő százhetvenhat ember közül százegy nem élte túl. Tragédia.

A katasztrófa vizsgálatát lezáró jelentés megállapította, hogy a katasztrófa oka a pilóta hibája volt, konkrétan az, hogy “a repülés utolsó négy perce alatt a személyzet elmulasztotta figyelni a kijelző műszereket, így nem vették észre időben a nem várt magasságcsökkenést ahhoz, hogy a becsapódást még el tudják kerülni. Az orrfutómű kiengedését jelző rendszer meghibásodásával való foglalatosság elvonta a figyelmüket a műszerektől, így a magasság csökkenése észrevétlen maradt.”

Lefordítva: a pilótafülke személyzete annyira csak arra fókuszált, hogy megjavítsa a meghibásodott jelzőlámpát, hogy elmulasztottak a stratégiai célra – biztonságban leszállni, ehhez a műszerekre időnként ránézni – elég figyelmet szánni.

A stratégia jelentősége a cégedre nézve

Óriási.

Tudnod kell, milyen piacon (célcsoport) és milyen kínálattal (termékek, szolgáltatások) tudsz sikerrel versenyezni a vásárlók pénzéért.

Tudnod kell, miben vagy egyedi, mi különböztet meg téged a versenytársaktól.

Tudnod kell, ügyfeleid közül ki tartozik ahhoz a 20%-hoz, akiktől a bevételeid 80%-a származik.

Tudnod kell, mindennapi teendőid közül melyik tartozik ahhoz a 20%-hoz, amelyik az eredményeid 80%-át adják.

Tudnod kell a fenti információk mentén döntéseket hozni, és vállalkozásodat a stratégiai célok irányába kormányozni.

Számtalan vállalkozás csődje vezethető vissza a sikert hozó stratégia és/vagy a stratégiai gondolkodás hiányára.

Még egy érv a stratégia érdekében

A stratégia az, aminek köszönhetően el tudsz érni olyan célokat is, amiket elsőre elérhetetlennek ítélsz.

Stratégia nélkül ki sem tűzöd ezeket a célokat.

Egy megfelelő stratégia viszont lehetővé teszi őket.

Vállalkozásodat egy jól meghatározott stratégia mentén vezesd.

Mindig.

=======================================================================

Szeretnéd, hogy vállalkozásod több bevételt termeljen?

Szeretnéd beindítani a növekedést?

Szeretnéd, hogy hatékonyabban működjön?

Ha igen, akkor alakítsd ki a stratégiáját!

Ehhez vegyél részt a Vállalkozás Tervezése Workshopon! >>

 

Tetszett? Oszd meg a megfelelő gombra kattintva!

Te mit szólsz ehhez?

„Hú, Tamás, ennek tankönyvben a helye! Gratulálok!”

Vámos Robi
alapító, Táblácska

Cégvezetőként
hogyan győzz meg bárkit bármiről?

Sajátíts el Te is ingyenesen 5 azonnal használható technikát,
hogy soha többé ne maradj alul senkivel szemben!