Miért és hogyan mérj dolgokat a vállalkozásodban?

Szerző: 2018. március 2. Egyéb

Azért, és úgy, hogy még időben tudj korrigálni

Tudtad-e, hogy egy repülő a repülés időtartamának 99%-a alatt nem tökéletesen a megcélzott repülőtér irányába repül?

És mégis tökéletesen landol a célállomás számára kijelölt leszállópályáján…

Ezt úgy tudja megcsinálni, hogy a repülés során a megfelelő visszajelzésekre építve folyamatosan korrigálja az irányt.

Vagy a robotpilóta korrigál, vagy a kapitány.

Azon adatok alapján történik a korrekció, amit a földi radarok, illetve a földi irányító személyzet közvetít a repülőre.

Menet közben.

Gondolkozz ugyanígy a vállalkozásodban kitűzött célok tekintetében is

Vállalkozásod bármely területén kétféle mérőszámot lehet meghatározni.

Az egyik a célt, az eredményt méri.

A másik a célhoz vezető tevékenységeket.

A célhoz vezető tevékenységeket azért fontos mérni, hogy időben közbe tudj lépni, ha azt látod, hogy a tevékenységek nem a kitűzött cél felé visznek.

A célhoz vezető tevékenységek mérésével a tevékenységek részeredményeit méred, amelyekből összeáll a végső cél. Amíg a megfelelő részeredmények nem születnek meg, addig arra sem számíthatsz, hogy a végső cél “össze fog állni”.

Példa: értékesítés

Az eredmény, amire elsősorban kíváncsi vagy: hány új ügyfeled lett az elmúlt hónapban, hány új üzletet kötöttél. Ebből a bevételek alakulását is megismered.

Mindaddig, amíg a kívánt eredmények jönnek, semmi gond. Miért is kellene tudnod, hogy az értékesítőid hogyan végzik munkájukat?

De ha nem a kívánt eredmények születnek, akkor tudni akarod, mit kéne másképp tenni a jobb eredmények érdekében. Akkor is, ha szeretnél még jobb eredményeket.

Ehhez meg rálátás kell az eredményekhez vezető tevékenységekre. Ezért ajánlott őket valamilyen módon mérni.

Az értékesítési eredményekhez vezető (lehetséges) tevékenységek:

Ha offline, akkor mondjuk a napi telefonhívások, és a személyes találkozók száma.

Ha online, akkor mondjuk kiküldött hírlevelek száma az elmúlt hónapban, vagy hányat posztoltál vállalkozásod Facebook oldalán.

Amíg csak az eredményt méred, addig igencsak ki vagy szolgáltatva, mert nincs ismereted arról, hogy mondjuk napra lebontva milyen tevékenységek vezettek ehhez az eredményhez. Bár sejted, hogy azért született nem megfelelő eredmény, mert valamilyen tevékenységeket valakik nem megfelelően végeztek el, teljes rálátásod nincs a dologra.

Akkor tudod biztosítani a kívánt eredményeket, ha az eredményekhez vezető tevékenységeket is méred, és a mérésekre elég sűrűn ránézel.

Ha fejlesztésről, vagy gyártásról van szó

Az elég sűrű ellenőrzés azért szükséges, mert egy hibát abban a munkafázisban kell kijavítani, amelyikben keletkezik, mert így a legkisebb a javítás költsége.

Abban nem sok ráció van, hogy nagyon hatékony (netán automatizált) folyamat során gyártsd a selejtet, mert nincsenek meg a mérések, és ezzel együtt hiányzik a megfelelő minőségi ellenőrzés

  • a beszerzési folyamat során,
  • a gyártás előkészítés során,
  • (ha szükséges, akkor) a gyártó berendezés átállítása vagy konfigurálása során,
  • a gyártás közben, és
  • a gyártás legvégén, mielőtt egy termék csomagolásra kerül.

A teljes folyamat minél későbbi fázisában próbálsz egy hibát javítani, annál többe fog kerülni a javítás. Pénzben, de nem csak.

Gondolj bele mennyibe kerül(het) neked az, ha a számodra legtöbb bevételt biztosító ügyfeled ír felháborodott reklamáló levelet…ugye nem szeretnéd megkockáztatni?

Minek alapján tudsz döntéseket hozni?

A valós tények, adatok alapján.

Emlékszem, amikor még a GE-nél dolgoztam (2003-ig), akkoriban bevezetés alatt állt az, amit angolul úgy hívtak, hogy “digitális pilótafülke” (digital cockpit). Ennek lényege az volt, hogy bármely üzleti egység (vagy divízió, vagy üzletág) döntéshozóinak azonnali, online hozzáférést akartak adni az adott egység fontos mérőszámaihoz.

Azonnali. Online.

Képzeld el te is, hogy reggel kinyitod a laptopodat, és azonnal meg tudod nézni, hogy a saját vállalkozásodban hogy állnak az egyes mérőszámok, ki mivel hogyan haladt. Ez természetesen csak akkor lehetséges, ha valós időben érkeznek az adatok a célokhoz vezető tevékenységeket végrehajtó emberektől.

Vagy az “internet-of-things világban” a mindenhová beépített szenzoroktól. 24 órában, a hétnek mind a hét napján.

Egy ilyen rátekintésből máris le tudod szűrni, hogy szükséges-e bárhol közbelépned, vagy nem.

(Megj.: az már jó néhány éve valóságos, hogy repülő hajtóműveket gyártó társaságok – a GE is – az általuk gyártott hajtóműveket egy földi központból repülés – tehát a hajtómű folyamatos működése – közben nyomon tudják követni, annak minden fontos paraméterével együtt…hőmérséklet, fordulatszám, tolóerő stb. Konkrétan: 26 beépített szenzor másodpercenként 16-szor mér 300 különböző paramétert….Ezek az adatok a pilótafülkén keresztül eljutnak a földi központba, ahol kielemzik őket, és javaslatokat tudnak tenni olyan szerviz beavatkozásokra, amelyekkel csökken a váratlan meghibásodás lehetősége, nő a biztonság, és ezzel a légitársaságoknak több milliárd dollárt meg tudnak spórolni. És mindezt több ezer, egy időben a levegőben működő hajtóművel…)

Lehet-e mindent mérni?

Szerintem nem. Nem igazán – vagy csak nagyon nehezen – lehet mérni a szervezetben dolgozó emberek közötti bizalmat. Sem a csapatod hangulatát, sem azt, hogy egy bizonyos értéket az emberek mennyire vallanak magukénak.

A te még rejtett vezetői potenciálodat sem.

“Nem minden fontos dolgot lehet mérni, és nem minden mérhető dolog fontos.”

– Albert Einstein

De mivel egy vállalkozás sikerének egyik legfőbb mérőszáma a megtermelt pénz, ezért amit csak lehet, javaslom, hogy – ha még nem teszed, akkor – kezdj mérni.

Gondolkozz el azon, milyen eredményeket akarsz látni a vállalkozásodban, majd mindegyikhez határozd meg az eredményeket biztosító tevékenységeket is. Majd köss valamilyen mérőszámot az egyes tevékenységekhez, és kezdd őket mérni.

Ezeket a méréseket folyamatosan követve képes leszel időben közbelépni, és biztosítani a kitűzött célok elérését.

Ha úgy gondolod, vállalkozásod megérne egy újratervezést (benne stratégia alkotással és a megfelelő mérőszámok meghatározásával), akkor vegyél részt a következő Vállalkozás Tervezése Workshopon! >>

Szerinted mennyire fontos mérni egy vállalkozásban a dolgokat? Írd meg véleményedet alább, a hozzászólásokban!

Tetszett? Oszd meg a megfelelő gombra kattintva!

Te mit szólsz ehhez?

„Hú, Tamás, ennek tankönyvben a helye! Gratulálok!”

Vámos Robi
alapító, Táblácska

Cégvezetőként
hogyan győzz meg bárkit bármiről?

Sajátíts el Te is ingyenesen 5 azonnal használható technikát,
hogy soha többé ne maradj alul senkivel szemben!