fbpx Skip to main content

Érzelmi intelligencia – kulcs a sikerhez

Szerző: 2018. március 9.október 24th, 2021Érzelmi intelligencia, Vezetés

Az érzelmi intelligencia legfőbb kérdése

Tetszik, nem tetszik, vedd tudomásul: cselekedeteidet az érzelmeid irányítják. Az érzelmi intelligencia legfőbb kérdése az, hogy az érzelmeid irányítanak téged, vagy te az érzelmeidet?

Érzelmeid nagy lendületet ugyanúgy tudnak adni neked, mint ahogy teljesen le is tudnak gátolni. Az, hogy megteszel valamit vagy nem, a benned lévő aktuális érzelmi állapot függvénye. A cselekedeteidet nem külső tényezők (bankszámlád egyenlege, munkatársaid viselkedése, az elmúlt hónap megrendelései stb.) határozzák meg, hanem a külső tényezőkre – és külső eseményekre – adott saját reakciód.letaglózva

A benned lévő érzelmek a külső eseményekre adott reakciók. Amilyen mértékben válsz képessé ezeket a reakciókat tudatosan megválasztani, olyan mértékben lesz  vállalkozásod még sikeresebb. Érzelmeid tudatos megválasztásának képessége az érzelmi intelligenciád függvénye.

Ha hatalmadban állna életed minden pillanatában megválasztani az érzést, amit éppen érezni akarsz, akkor milyen érzések közül választanál?

Minden sikert csak emberekkel való kapcsolatokon keresztül lehet elérni

Ezt vállalkozásod eddigi építése során már számtalanszor megtapasztaltad. Az emberi kapcsolatok irányítását nem az IQ, hanem az EQ – az érzelmi intelligencia – határozza meg. Más embereket – ügyfeleidet, munkatársaidat – is az érzelmeik irányítanak, akárcsak téged. Az érzelmek mögött természetesen ott vannak a nekik megfelelő gondolatok is. Az a képességed, hogy jól bánj önmagad és mások érzelmeivel, vállalkozásod – és magánéleted – szempontjából abszolút kritikus.

Gondolj csak bele, milyen érzéseket válthatnak ki benned az alábbiak:

  • egy ellenőrzés az adóhatóságtól,
  • egy nagyon fontos ajánlatod elbírálása,
  • egy tárgyalás, melyben alulmaradtál, és rádöbbensz, hogy rossz üzletet kötöttél,
  • amikor rádöbbensz, hogy párodnak elege lett, hogy annyi éven keresztül elhanyagoltad őt, és elköltözik…,
  • vagy amikor a legjobb embered felmond.

Persze ott vannak a pozitív – vagy mondjuk úgy: kellemes – érzelmek is. A jól végzett munka kiváltotta elégedettség és öröm, egy sikeres kampány, honlapod látogatói számának növekedése, több megkeresés, több ajánlatkérés – ezek mind “generálhatnak” benned kellemes érzéseket.

Nem kérdés, hogy te is érzelmi lény vagy, a negatív – kellemetlen – érzések ugyanúgy életed részei, mint a pozitív – kellemes – érzések. Sok cégvezetőnél az érzelmek felismerése és megfogalmazása, szavakba öntése az érzelmi intelligenciája fejlődésének első lépcsője.

A nagy kérdés az, hogy hogyan bánsz az érzéseiddel, hogyan kezeled őket? Ki irányít kit? Az érzelmeid téged, vagy te az érzelmeidet?

A negatív érzelmek hatása

Miért mondják valakinek, hogy üljön le (vagy kapaszkodjon meg valamiben), mielőtt nagyon rossz hírt közölnek vele? Azért, mert a negatív gondolatok és érzelmek hatására az izmok elgyengülnek, az illető – akivel a rossz hírt közlik – akár el is ájulhat. (Amikor 2000-ben a jobb térdem ortopéd szakorvos általi vizsgálata után – a térdem három évvel korábban focizás közben sérült – elhangzott, hogy „ez műtét”, rosszul lettem.)

Hogyan ad visszajelzést a beosztottjának egy autokratikus, mások érzéseivel bánni nem tudó cégvezető? Durván, érzéketlenül, a beosztott érzelmeire való odafigyelés nélkül. Nem is serkenti így a beosztottat hosszú távon magasabb teljesítményre. Valószínű, hogy tudattalan célja az, hogy könnyítsen a saját érzésein, és nem az, hogy a beosztottat segítse jobban teljesíteni. Az ilyen viselkedés az alacsonyabb érzelmi intelligencia jele.

Miért nem tud egy vezető magasabb teljesítményt kihozni az embereiből? Mert nem veszi figyelembe az egyes embereinek belső tulajdonságait, a személyiségüket, és az általános, illetve pillanatnyi érzelmi állapotukat.

Pedig mások motiválásához, és egy jól teljesítő csapathoz ez elengedhetetlen.

Vezetés érzelmi intelligenciával

Egyre több vállalkozó ismeri fel, hogy a sikerhez vezetővé kell válni. Először a saját élete vezetőjévé, majd – ha még magasabb szintű sikerre vágyik, akkor – mások vezetőjévé.

Saját életed vezetőjévé válni annyit tesz, mint tudatosan megválasztani a gondolataidat, így a belőlük fakadó érzelmeket is. Minél inkább képessé válsz önmagad érzelmeit felismerni, elfogadni és kezelni, annál inkább képessé válsz ugyanezt másokkal szemben is megtenni. Így fejlődik az érzelmi intelligenciád!

Vezető az, akit legalább egy ember követ. Miért követne valaki egy másik embert? Azért, mert tudja, érzi, hogy az irány, amit a másik ember (a vezető) követ, az neki is jó. Nincs vezetés vezető és követő közötti interakciók nélkül.a magas érzelmi intelligencia segíti az emberi kapcsolatokat Az interakciók során a vezetőnek a követőre gyakorolt hatása az, ami eredményezni fogja a követő változását – az egyre jobb eredmények érdekében.

Ha a követő (a beosztott) megijed egy kitűzött céltól („Nem, azt nem tudjuk elérni!”), akkor a vezető feladata önbizalmat és hitet sugározni, és rávezetni a követőt arra a felismerésre, hogy igenis, az adott célt el lehet érni. Ezt a követővel való beszélgetésen vagy bármilyen más formájú interakción keresztül tudja elérni.

Interakció – hatás – változás – ez vezetés.

Változás a gondolkodásban, változás az érzelmekben, változás a hozzáállásban, változás a cselekvésben.

Az érzelmileg intelligens, jó vezetők azonnal olvasnak a beszélgető partnerük mimikájából, hangszínéből, testbeszédéből, és a másik fél érzelmi állapotához igazítják a mondanivalójukat. Felismerik, hogy a másik ember mondjuk fél (vagy kételkedik, vagy szorong, vagy nem érzi jól magát), és ehhez a felismeréshez igazítják a mondanivalójukat, a kommunikációs stílusukat. Ezzel tartják fenn kettejük között a bizalmat. Ezen keresztül elérik a másik félnél a változást. Egy jó vezető keze alatt az emberek örömmel teljesítenek – úgy, hogy a vezetőre egy idő után már alig van szükség…

Nem véletlen, hogy a vezetői coaching egyik leggyorsabban növekvő területe az érzelmi intelligencia fejlesztése. Pont ez az, amit semmilyen menedzser iskola fejleszteni nem képes, mert az érzelmi intelligenciát padban ülve tanulni nem lehet.

Hová irányul a figyelmed?

Minden ember figyelme többnyire a külvilág felé irányul, és nem befelé. Így nincs alkalma megfigyelni, hogy mi zajlik benne. Ezért többnyire nincs tudatában sem a saját érzéseinek, sem a gondolatainak. befelé figyelésEz hasonló ahhoz, mint amikor egy autó tulajdonosa nincs tudatában annak, hogy az autója működése már távolról sem optimális, ezért még sokáig használja az autóját anélkül, hogy elvinné a szervizbe.

A legtöbb cégvezető nem is tudja megfogalmazni, hogy adott pillanatban éppen mit érez.

Cégvezetőkkel való munkám során, amikor megkérdezem, hogy mennyi időt fordít a mindennapjai során arra, hogy hogyan érzi magát, a tipikus válasz az, hogy semmit.

Aztán megtanulnak befelé is figyelni…és az érzelmi intelligenciájuk fejlődése meredeken beindul.

Tanuld meg irányítani és megválasztani az érzelmeidet!

Sok vállalkozó ítélkezik egyes érzelmi állapotok felett, ezért ha azt saját magán észleli, inkább letagadja („úriember nem haragszik”). Nem veszi tudomásul azt, ami van (a saját érzését) és fenntart egy látszatot, mintha valami más lenne. Ennek az a következménye, hogy – mindaddig, amíg az adott, negatív érzelmi állapottal nem hajlandó szembesülni, és azt változatlanul fenntartja, – kevesebbet fog tenni a saját, vágyott eredményei érdekében (tudom miről beszélek, a múltban ez velem is előfordult, nem kevésszer). Mindeközben egy érzelmileg intelligens külső megfigyelő az illető testbeszédéből, mimikájából könnyen le tudja olvasni, hogy az éppen nincs rendben önmagával.

Amikor valaki nagyon dühös és ki tudja mondani, hogy „én most nagyon dühös vagyok, ezért kérek egy lehetőséget, hogy egyedül lehessek és lenyugodjam, majd visszajövök, és utána beszélhetünk”, már jóval magasabb érzelmi intelligenciáról tesz tanúbizonyságot.

Még ennél is magasabb fokú érzelmi intelligencia annak felismerése, hogy korlátlan hatalmadban áll megválasztani gondolataidat, és a belőlük fakadó érzelmeket. Tudatos önfejlesztéssel hosszú távon – mert ez hónapokat, sőt, éveket is igénybe vehet – te is eljuthatsz oda, hogy vállalkozásodat döntően vidáman, lelkesen, optimistán, életörömmel telve vezesd. Minél közelebb kerülsz ahhoz, hogy benned pozitív, energiát adó érzelmek uralkodjanak és minél jobban képes vagy ebben másokat – munkatársaidat, ügyfeleidet – is segíteni, annál magasabb szintű sikerre számíthatsz.

Tetszett? Oszd meg a megfelelő gombra kattintva!

Hozzászólások

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .