fbpx Skip to main content

Motiváció

Szerző: 2013. december 1.december 2nd, 2021Siker

Motiváció a cselekvésre vagy a nem cselekvésre

Kétféle motivációt kell megkülönböztetni.

Van, amikor szeretnéd, hogy valami megtörténjen (pl. legyen több megrendelés), de nem akaródzik tenni érte (semmi kedved hívogatni az ügyfeleket). Tehát szeretnéd a végeredményt, de nehéz tenni érte.

És van, amikor kedved van tenni valamit (pl. élve egy hirtelen jött lehetőséggel elutazni valahová pár napra), de ennek a lehetséges vagy biztos végeredményét (a bevállalt projekt határidejének csúszását) már nem szeretnéd.

Motiváció a cselekvésre

Fura, hogy mindazok a dolgok, amikre a legtöbb vállalkozó vágyik, olyan nagyon vonzóak, hogy könnyűnek kéne lennie tenni értük. Mi nagyon sok vállalkozó vágya? Jobb ügyfelek, kiszámítható bevétel, megbízható munkatársak, növekedés, elég idő a családra stb.

Mégis, a tapasztalat szerint vállalkozók sokasága képtelen arra, hogy kitartóan tegyen a vágyai megvalósításáért.

Ha neki is lendül alkalomadtán, a lendület elég hamar alábbhagy.

Mondjuk egy vállalkozó megfogadja, hogy ideje jelentős részét rendszeres marketing tevékenységekkel fogja tölteni. Aztán a mindennapi üzletmenet többször magasabb prioritást élvez, és a marketing feladatok szép lassan elmaradnak.

Vagy egy cégvezető elhatározza, hogy ezentúl többet fog delegálni. Mert elege van a napi 14, sőt 18 óra munkából. Aztán a delegálás nehézségei miatt megint csak úgy fogja érezni, hogy ő az adott munkát jobban meg tudja csinálni, így visszatér a korábbi működési módra. És nem fog többet delegálni, mint korábban.

A sportban elmaradó kitartást már ne is említsük: vállalkozó kiváltja a fitnesz- vagy uszodabérletét ahhoz, hogy két alkalom után egyéb, sürgős teendők miatt a bérlet megléte is feledésbe merüljön.

Ezek mind példák arra, amikor vágyunk valamire, de nehéz folyamatosan tenni érte. Ebben az esetben szükséges a motiváció. Egy indok, amire gondolva rá tudjuk venni magunkat, hogy legyőzzük a “nincs kedvem hozzá” állapotot. 

Motiváció a nem cselekvésre

A másik eset, amikor nagyon kedvünk van megtenni valamit, de ennek a potenciális következményére már nem vágyunk. Van motiváció a cselekvésre, de nem szeretném a végeredményt.

Például kedvem támad egy ügyfelemnek egy bosszantó e-mail üzenetére dühösen reagálni. Ha megteszem, van esélye, hogy többé nem fog tőlem rendelni. Ezt nem akarom, tehát motiválnom kell magam, hogy előbb számoljak el tízig, vagy inkább aludjak rá egyet, és csak másnap reagáljak. Vagy inkább hívjam fel telefonon és tegyek azért, hogy megértsem, hogy mi volt a szándéka a levél megírásával.

Vagy kedvem volna moziba menni, de ha ezt megteszem, a tervezett heti munkámmal olyan hátrányba kerülök, ami a havi eredményeimre is hatással lesz. Azt pedig nem akarom.

Amire ilyenkor szükségünk lehet, az egy másfajta motiváció, inkább egy halogatási stratégia (ezt nevezhetjük ellen-motivációnak is). Halogatnom kell a cselekvést, amíg a motiváció elmúlik, máskülönben kellemetlen következményekkel számolhatok.

Az egyik kérdés az, hogy hogyan vedd rá magad arra, hogy hosszú távon, kitartóan és rendszeresen tegyél egy számodra fontos elképzelés – stratégiai cél! – megvalósítása érdekében.

Legyen az egy olyan asszisztens megtalálása, aki a te fejeddel is tud gondolkodni, vagy mondjuk az ISO minőségirányítási rendszer bevezetése, vagy a vezetői csapatod felépítése.

A másik kérdés pedig az, hogy hogyan fogd vissza magad, amikor olyan valamit volna kedved megtenni, ami nem a hosszú távú érdekeidet szolgálja. Például egy stratégiai jelentőségű dologgal foglalkozni nehéz, mert sok minden nem tiszta számodra, nagy benne a bizonytalanság. Bezzeg a már több éve megszokott, ma már “piszlicsáré” jellegűnek számító feladatnak szívesen nekifognál. Ismered minden apró lépését, teljesen kiszámítható, és hát …. kényelmes! Csakhogy ezzel a feladattal egy lépéssel sem jutsz közelebb a stratégiai célodhoz…

Mindkét kérdés esetében közelebb kerülünk a válaszhoz, ha megértjük a motivációnak újabb két típusát, aszerint, hogy mire “irányul”: valami vonzónak, kellemesnek az elérésére, vagy valami károsnak, kellemetlennek az elkerülésére.

Erről a két motiváció típusról itt olvashatsz >>

Tetszett? Oszd meg a megfelelő gombra kattintva!

Hozzászólások

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .